Info  
Ajankohtaista
Tapahtumakalenteri
Treeniaikataulu
Hinnat
Harjoittelu
Jäsenyys
Virusmäen Wushu ry
Yhteystiedot
  Lajit  
Wushu
Changquan
Nanquan
Taijiquan
Qigong
Perinteiset tyylit
Aseet
  Artikkelit  
Kuvat ja videot
Artikkelit ja kirjallisuus
Linkit
Arkisto
   
   
 
Yhteistyökumppanit
 
   
 

 

Qigong

(vanha kirjoitusasu chi kung)

”Kiinalaisten mukaan maailmankaikkeuden luonnollinen olotila on terveys. Energian ja elinvoiman eli kiinalaisittain qin vapaa virtaus on oleellista terveyden ylläpitämisen kannalta. Jos qin liike häiriytyy, ihminen sairastuu. Ihmisen sisäistä qi-energiaa lisäävistä ja sitä kehittävistä harjoituksista käytetään nimitystä qigong.”

”Qigong on liikuntamuoto, jossa ihminen ottaa käyttöön omat parantavat voimansa.”

Kiinalainen terveysharjoitusopas yli 2000 vuoden takaa: Mawangdui Daoyin.

Qigongilla qi-elinvoimaa

Qigongissa voimistetaan, tasapainotetaan ja ohjataan kehon qi-elinvoimaa. Yhtä tärkeää kuin qin vahvistaminen, on sen varastoiminen kehoon. Terveys on muutakin kuin sairauden poissaoloa. Se on positiivinen hyvänolon tunne, jossa on runsaasti fyysistä ja henkistä energiaa. Qi virtaa esteettä kanavissa ja sisäelimet ovat tasapainossa. Uni on levollista ja virkistävää ja ruokahalu normaali. Mieli on samalla kertaa sekä rauhallinen että luova ja avoin uusille asioille. Henkilö tunnistaa omat tunteensa ja ilmaisee ne rakentavasti. Olo on eheä.

Wei Tuo tarjoaa survinta (Yi Jin Jing).

Olemme usein terveitä vain puolinaisesti. Vaikka nimettävää sairautta ei olekaan, voimme tuntea jatkuvaa väsymystä, raskauden tunnetta ja haluttomuutta. Tämä heijastuu kaikkeen tekemiseemme ja voi pitkittyessään kehittyä sairaudeksi. Tällaisessa tilanteessa kiinalaiset terveysharjoitukset voivat olla suureksi avuksi.

Qigongin kolme tasoa

Qigong-harjoituksissa on kolme tasoa: keho, hengitys ja mieli. Keho ja mieli ovat jakamaton kokonaisuus, joita hengitys yhdistää. Siksi qigongissa ei harjoiteta yhtä osaa vaan kokonaisuutta.

Qigong-harjoittelussa edetään ulkoa sisälle kuin sipulia kuorien: uloin kerros on qigongin helpoimmin omaksuttava osa eli asento ja liikkeet, johon useat jäävät. Toisena kerroksena on hengitys, ja sen oivaltaminen osana liikettä vie harjoittelijan jo paljon pidemmälle. Qigongin täysi hyöty saadaan kuitenkin vasta päästäessä sen ytimeen eli mieleen. Jos harjoittaa qigongia vain liikkeiden tasolla, menettää sen ytimen, sillä qigong on syvimmillään sisäinen laji. Ulkoiset muodot ja liikkeet ovat vain keino sisäisiin harjoituksiin. Kaikki alkaa kuitenkin kehosta.

Jännitä jousi ja ammu haukka (Ba Duan Jin).

• Kehon säätely: perusta on asento ja rentous.
• Hengityksen säätelyyn voidaan keskittyä vasta, kun keho ja mieli ovat rennot.
• Mielen säätelyn päämääränä on saada ajatus keskittymään ja hiljentää mieli. Useimpien ihmisten mieli on kuin ”irti päässyt apina”.

Qigongin harjoittelu

Qigong on monipuolista kehon ja mielen harjoittelua. Se sopii kaikille ikään ja kuntoon katsomatta, sillä yksinkertaiset ja kiireettömät liikkeet tehdään hitaasti omaa kehoa kuunnellen ja ääriasentoja välttäen. Rauhalliset toistot vaativat keskittymistä ja palkitsevat nopeasti rentoudella ja hyvällä ololla.

Vaikka liikkeet tuntuvat yksinkertaisilta ja helpoilta, ne ovat yllättävän tehokkaita. Harjoitteet avaavat tehokkaasti kehon lukkoja, poistavat kroonisia jännityksiä sekä rentouttavat fyysisesti ja henkisesti. Qigong-harjoittelun tärkeimmät elementit ovat rentoutuminen, hengitys, keskittyminen ja oikea kehon käyttö.

Qigongia tehdään rauhallisen hengityksen tahdissa. Tällä periaatteella on suora vaikutus mieleen. Rauhallinen hengitys poistaa kiireen ja synnyttää tunteen kehon ja mielen sopusoinnusta. Erilaiset lihasjännitykset ja stressi alkavat kadota harjoittelun myötä. Qigongin liikkeet ovat hitaita ja pehmeitä, kuten kehoa avaavia venytyksiä, taivutuksia ja kiertoliikkeitä. Säännöllinen qigong-harjoitus parantaa fyysistä lihasvoimaa ja kestävyyttä sekä lisää elinvoimaa (qi). Samalla se rauhoittaa mieltä ja auttaa keskittymään tähän hetkeen.

Ojenna kätesi ylös ja alas (Ba Duan Jin).

Kokonaisvaltaista kehon käyttöä

Qigong on länsimaisesta liikuntakäsityksestä melkoisesti poikkeava harjoittelumuoto. Länsimaissa treenataan lähinnä suuria lihasryhmiä ja käytetään vartaloa epätasapainoisesti. Töissä ja kotona istutaan paljon, jolloin kehon käyttö on myös melko yksipuolista. Qigongissa koko keho otetaan käyttöön tasapuolisesti. Liikkeet tehdään omaa kehoa kuunnellen ja ajan myötä jumiutuneet lihakset ja jänteet venyvät ja saavat kimmoisuuttaan takaisin. Qigong-sarjat eivät nosta sykettä, mutta harjoittelun ja osaamisen edistyessä hiki nousee pintaan ja jalat ja kädet tuntuvat lämpimiltä.

Liikkeet vaikuttavat kehon energiakanaviin eli meridiaaneihin ja sitä kautta myös sisäelimien toimintoihin. Terveyttä edistävä vaikutus on saatavissa, vaikka ei pystyisi kaikkia liikkeitä tekemään aivan mallin mukaisesti.

Alkuvaiheessa qigongia on hyvä tehdä ohjatussa ryhmässä, jotta liikkeiden oikea suoritustapa opitaan. Kun harjoitukset ovat tulleet tutuiksi, ne toimivat myös päivittäisenä itsehoitomuotona, jonka avulla terveysongelmia voidaan ennaltaehkäistä. Qigong sopii myös taukoliikunnaksi ja monia liikkeitä voi tehdä esim. tietokoneen ääressä tuolilla istuen.

Qigongilla ja taijilla on paljon yhteisiä piirteitä ja niiden harjoittelu tukee toistaan. Qigongissa painopiste on enemmän terveydenhoidossa ja mielen rauhoittamisessa, taijissa painotetaan myös kamppailullisia elementtejä.

Kyyristyvä tiikeri hyppää saalistamaan
(Yi Jin Jing).

Termejä

Qi = ilma, kaasu, henki, elinvoima, vitaalienergia
Gong = taito, työ, harjoitus, saavutus
Qigong (chi kung) = elinvoimaharjoitus, hengitysharjoitus, hengitystaito

Qigong-liikesarjoja

Ba Duan Jin 8-osainen brokadisilkki, 8 liikettä
Yi Jin Jing Lihaksia ja jänteitä muuttava klassikko, Shaolin-temppelin munkkien harjoitus, 12 liikettä
Ma Wang Dui Kaikkia 12 päämeridiaania aktivoiva sarja, 12 liikettä
Da Wu Suuri tanssi, 8 liikettä
Wu Qin Xi Viiden eläimen leikki, 10 liikettä
Taiji Yang Sheng Zhang Taiji-keppi-qigong, 8 liikettä
Daoyin Yangsheng Gong Shi Er Fa Qigong-sarja kaiken ikäisille, voidaan tehdä myös istuen, 12 liikettä

Qigong-terveysharjoituksilla voit

• lisätä selkärangan, lihasten ja nivelten liikkuvuutta
• löytää luonnollisen hengityksen
• parantaa keskittymiskykyä
• estää työuupumusta ja laukaista stressiä
• saada tasapainoa ja elinvoimaa
• pitää huolta omasta terveydestäsi

 

Lähde ja lisätietoa: Sanbao Järvenpää ry:n sivuilta

 

Lisätietoa Helsingin Wushu ry:n sivuilta

 
Liikenne Hallakangas Mainos- ja muotoilutoimisto Semio Oy Seinäjoen sanomat