Qigong

Qigong

Etusivu » Lajit » Qigong

Terveyttä ja energiaa

Terveysvaikutteinen qigong (chi kung) on perinteinen kiinalainen terveysliikuntalaji, jolla lisätään, tasapainotetaan ja ohjataan kehon qi-elinvoimaa ja energian kiertoa. Rauhallisen hengityksen tahdissa tehtävät yksinkertaiset liikkeet avaavat tehokkaasti kehon lukkoja ja rentouttavat.

Ba Duan Jin

8 liikkeen klassinen qigong-sarja parantaa kehon liikkuvuutta ja mielen tasapainoa.
 

Lue lisää lajista

”8-osainen brokadisilkki” Klassisen qigong-sarjan 8 liikettä ovat helppoja mutta tehokkaita. Sarja tehdään rauhallisesti, vaikka liikkeiden tempo vaihtelee. Nopean ja rauhallisen liikkeen vaihtelu harjoittaa kehon ja mielen yin yang -tasapainoa. Liikkeet stimuloivat kaikkia energiakanavia parantaen qin kiertoa ja liikkuvuutta.

 

Ba Duan Jin sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille. Fyysistä haastavuutta voi lisätä harjoittelun myötä, esimerkiksi menemällä matalampiin asentoihin ja taivuttamalla pidemmälle. Harjoittelu alkaa kuitenkin jokaisen yksilöllisestä lähtötasosta.

Yi Jin Jing

12 liikkeen Yi Jin Jing -sarja tunnetaan Shaolin-temppelin munkkien liikkuvuutta, notkeutta ja tasapainoa kehittävänä harjoituksena.
 

Lue lisää lajista

Yi Jin Jing -sarjan liikkeissä korostuvat lihasten ja nivelten kiertoliikkeet, avaaminen ja venyttäminen. Liikkeiden tavoitteena on yhdessä oikein rytmitetyn hengityksen kanssa vaikuttaa selkärangan ja selän liikkuvuuteen sekä edistää kehon hallintaa. Yi Jin Jingin säännöllinen harjoittaminen parantaa liikkuvuutta, notkeutta ja tasapainoa sekä sydämen, verisuonten ja ruoansulatus- ja hengityselinten toimintaa.

 

Yi Jin Jing -harjoittelusta hyötyvät erityisesti ikääntyvät, mutta sarja sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille ihmisille. Istumatyöläinen saa Yi Jin Jing -harjoituksilla esimerkiksi niskan, hartiat ja koko selän vetreäksi. Sarjan oppiminen on helppoa ja osaaminen kehittyy harjoittelun myötä jokaisen harrastajan yksilöllisen lähtötason pohjalta. Liikkeet ovat yksinkertaisia ja laajakaarisia, mutta haastavat harjaantuneenkin kuntoilijan.

Ma Wang Dui

12 liikkeen Ma Wang Dui -sarja parantaa keskivartalon lihaskuntoa ja notkeutta aktivioimalla kehon kaikkia 12 päämeridiaania.
 

Lue lisää lajista

Ma Wang Dui -liikesarjan ovat kehittäneet nykyiseen muotoonsa Shanghain liikuntatieteiden yliopiston asiantuntijat. Liikkeet perustuvat Han-dynastian aikaisesta haudasta löydettyyn käärinliinaan, jossa on kuvattu 36 liikettä meridiaanien aktivoimiseen.

 

Ma Wang Dui  -liikkeet ovat helppoja oppia, mutta oikein tehtyinä hyvin tehokkaita. Fyysisesti sarjan harjoittaminen parantaa keskivartalon lihaskuntoa ja notkeutta. Sarja koostuu yksinkertaisista ja pehmeistä liikkeistä, joiden toistaminen lisää niiden tehoa. Liikkeiden harjoittaminen sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille harrastajille.

 

Liikesarjassa aktivoidaan kaikkia keskeisiä energiakanavia kuten keuhko-, paksusuoli-, vatsa-, perna-, sydän-, virtsarakko-, munuais-, sydänpussi-, kolmoislämmitin- ja sappimeridiaaneja. Nämä meridiaanit ja niiden akupisteet vaikuttavat muun muassa hengitykseen, verenkiertoon ja aineenvaihduntaan. Lisäksi niiden aktivoiminen edistää mielen hyvinvointia esimerkiksi vähentämällä surullisuutta ja hermostuneisuutta sekä lisäämällä keskittymiskykyä ja virkeyttä.

Da Wu

”Suuri tanssi” -sarjan 8 kepeää, tanssillista liikettä notkistavat niveliä ja parantavat liikkuvuutta.
 

Lue lisää lajista

Da Wu -harjoittelussa on hymy kasvoilla. Liikesarjan ensituntuma voi tanssillisen luonteensa vuoksi olla hyvin kepeä ja naisellinen, mutta liikkeet ovat tehokkaita ja haastavat harjaantuneemmankin kuntoilijan.

 

Fyysistä haastavuutta Da Wu -sarjaan saadaan liikkeitä toistamalla. Sarjan liikkeet on helppo oppia ja kuten muissakin qigong-sarjoissa, terveydelliset vaikutukset ja kunnon koheneminen lisääntyvät harjoittelun myötä. Sarja sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille.

Wu Qin Xi

”Viisi eläintä” 10 liikkeen hauskassa ja tehokkaassa sarjassa haetaan viiden eri eläimen ydinolemusta.
 

Lue lisää lajista

Wu Qin Xi eli ”Viisi eläintä” on yksi vanhimmista qigongin liikesarjoista. Sarja sisältää nimensä mukaisesti kaksi liikettä kullekin eläimelle: tiikerille, peuralle, karhulle, apinalle ja kurjelle. Liikkeiden tarkoituksena ei ole suoranaisesti jäljitellä näiden eläinten liikkeitä vaan löytää niiden ”henki”, ydinolemus.

 

Wu Qin Xin perusliikkeet ovat hauskoja, tehokkaita ja helppoja oppia. Sarjan harjoittelu kehittää liikkuvuutta, notkeutta ja tasapainoa sekä rentouttaa mieltä.

Taiji Yang Shen Zhang

”Keppi-qigong” 8 liikkeen keppisarjassa ohjataan liikkeitä ja sisäistä voimaa kepin avulla.
 

Lue lisää lajista

Taiji Yang Shen Zhang -sarjassa kepillä hierotaan lihaksia, ohjataan liikkeitä ja tehostetaan niiden voimaa. Keppisarja edistää vartalon liikkuvuutta pehmeillä ja hitailla liikkeillään. Sarja kehittää lihaksia ja joustavuutta ja sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille.

 

Keppinä käytetään pyöreää, sileäpintaista, noin 120 cm mittaista keppiä, esimerkiksi puista harjan vartta. Ota keppi mukaan jo ensimmäiselle tunnille, niin saat heti tuntumaa kepin käsittelyyn. Salilta löytyy alkuun muutama lainakeppi ja mahdollisuus on tilata myös kiinalainen taiji-keppi. Katsotaan keppitarpeet ensimmäisellä tunnilla.

Daoyin Yangsheng Gong Shi Er Fa

”Elämää ravitseva” 12 liikkeen sarja saa energian virtaamaan, sarjaa voi harjoitella joko seisaaltaan tai istuen.
 

Lue lisää lajista

Daoyin Yangsheng Gong Shi Er Fa -liikesarjan on kehittänyt professori Zhang Guangde, yksi maailman johtavista qigong-opettajista. ”Elämää ravitseva” sarja on kokonaisvaltaista liikuntaa, jota voi harjoitella joko seisaaltaan tai istuen, meillä harjoitellaan seisaaltaan tehtävää versiota.

 

Sarjan liikkeet edistävät lihasten joustavuutta ja nivelten liikkuvuutta sekä aktivoivat sisäelinten toimintaa. Liikesarja rentouttaa ja parantaa energian liikkumista kehossa.

Korona-sarja

9 liikkeen kehoa ja keuhkoja vahvistava sarja auttaa parantamaan immuniteettisuojaa.
 

Lue lisää lajista

Kehoa ja keuhkoja vahvistava sarja kehitettiin Kiinassa keväällä 2020 auttamaan korona-pandemian leviämisen ehkäisyssä ja siitä toipumisessa. Sarja on ajankohtainen paitsi syksyn metalli-keuhkot-elementin aikaan, myös flunssakauden ja pandemian ollessa päällä.

 

Sarja sopii kaikenikäisille ja -kuntoisille ja on hyvin rentouttava ja virkistävä. Olennaista on mielen ohjaaminen tiettyihin akupunktiopisteisiin ja niiden aktivointi ja avaaminen.

 

Mielen ja kehon harjoittelua

Rauhallisen hengityksen tahdissa tehtävät liikkeet avaavat tehokkaasti kehon lukkoja, poistavat kroonisia jännityksiä sekä rentouttavat fyysisesti ja henkisesti. Qigong-liikesarjat eivät nosta sykettä, mutta harjoittelun ja osaamisen edistyessä hiki nousee pintaan ja kädet ja jalat lämpenevät. Säännöllisellä harjoittelulla lajin terveyttä edistävä vaikutus on saavutettavissa, vaikka kaikkia liikkeitä ei pystyisi tekemään aivan mallin mukaisesti.

 

Virusmäen Wushun qigong-tunneilla harjoittelemme sarjoja lyhyinä, noin kahden kuukauden mittaisina kursseina. Opettelemme sarjan liikkeet niin, että voit kotona tehdä sarjaa itsenäisesti ja säännöllisesti vaikkapa päivittäin ja jatkaa näin harjoituksen syventämistä aina hengityksen ja mielen tasolle asti. Uudet kurssit alkavat syyskuussa, marraskuussa, tammikuussa ja maaliskuussa.

 

 

Qigongin kolme tasoa

Qigongin harjoittelu koostuu kolmesta tasosta: kehosta, hengityksestä ja mielestä. Keho ja mieli ovat jakamaton kokonaisuus, joita hengitys yhdistää.

 

Qigongin kolme tasoa kietoutuvat kiinteästi toisiinsa ja harjoittelussa edetään ulkoa sisälle kuin sipulia kuorien. Uloin kerros on qigongin helpoimmin omaksuttava osa eli asento ja liikkeet, joka monelle jo riittääkin. Toisen kerroksen hengitys ja sen oivaltaminen osana liikettä vie harjoittelijan jo paljon pidemmälle. Qigongin täysi hyöty saadaan, kun päästään sen ytimeen eli mieleen.

 

 

Terveys-Qigongin historiaa

Qigongilla on Kiinassa pitkät perinteet kokonaisvaltaisen terveyden ylläpitäjänä. Qigongiin viittaavia esineitä on löydetty 5000 vuoden takaa ja ensimmäiset kirjalliset maininnat ovat 2500 vuotta vanhoja, mm. oheinen Mawangduin hautalöytö, jossa kuvattuna 44 Qigong-harjoitetta. Sisäisen energian harjoitukset kuuluvat yhä kiinalaiseen näkökulmaan terveydestä ja sisäisestä elinvoimasta. Toiset harjoittelevat sitä kehittyäkseen kamppailutaidoissa, toiset ylläpitääkseen terveyttä jokapäiväisessä elämässä. 

 

Qigongin kulttuurihistoriallinen arvo on mittaamaton ja sen vaikutus kansan yleiseen terveydentilaan on kiistattomasti osoitettu. 2000-luvun alussa Kiinassa aloitettiin mittava työ Qigongin traditionaalisten harjoitusten editoinnista moderniin ja helposti lähestyttävään muotoon. Näitä helposti opittavia harjoituksia saamme nyt länsimaissakin toteuttaa.

 

Treeniaikataulu

KATSO TREENIAIKATAULU

Ota yhteyttä

KATSO YHTEYSTIEDOT

Tietosuojakäytäntö ›